Sidor

torsdag 9 mars 2017

Det är ju inte det det handlar om

Idag började jag 8 i skolan och for och sova för sent så det har gått trögt och så har jag varit en aning arg på allt möjligt... 
Det har ju också råkat vara 8:e Mars som också råkar vara Kvinnodagen och det är vissa saker med den här dagen som stör mig så förbannat mycket. Det här med att säga "Grattis på kvinnodagen" och presenter och att det har blivit väl kommersiellt...
Det är ju liksom inte det det handlar om. Det handlar om att uppmärksamma ojämställdhet och kvinnors situation över hela världen. 
Vad är det liksom att säga grattis åt? Grattis till att  råka tillhöra den 50% av jordens befolkning som har ansetts vara svagare och som den andra 50% har gjort vad de vill med och att det fortfarande är så på vissa ställen men att hej, där råkade de ha en egen dag och då ska man tydligen ge blommor åt dem...  Om man tar det i stora drag. 
Jag blir lite led på det här kommersiella. Det råkade sig så att vi var från skolan till en klädbutik här i stan och fixade naglarna åt folk och det var just för att det var kvinnodagen. De hade lite allt möjligt där just för att de var kvinnodagen. Visst, visst, rätt kul grej men ändå, det stör mig lite. För det är ju inte det som det handlar om. 
Det var typ det jag ville komma till. Ifall det är någonting i den här texten som låter märkligt så är det för att jag uttrycker mig som ett kylskåp ungefär (eller typ på samma nivå, kylskåp brukar sucka och ha sig och man vet inte exakt varför, och det är typ samma sak med mig ibland.) 

girls, human rights, and inspirational-bild
female, feminism, and girl power-bild

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar